zondag 21 oktober 2018

De bekering van Manasse - 2 Kronieken 33:10-13

Samenvatting toespraak zondagmorgen 21-10-2018. Voorganger evangelist Johan Krijgsman. 
M: 06-83571391. E: Amsterdam@bijbelcentrum.nl. W: www.bijsimondelooier.nl.Tel.: 020-6227742.
Thema toespraak: ‘De bekering van Manasse’  n.a.v. n.a.v. 2 Kronieken 33:10-13.

In de Bijbel lees je enkele opzienbarende bekeringsgeschiedenissen. Vandaag gaat het ook over een bijzondere bekering. De bekering van koning Manasse. 1) de goddeloze Manasse; 2) de gevangen Manasse; 3) de biddende Manasse en 4) de belijdende Manasse.

1) De goddeloze Manasse. 
Wie was Manasse? Hij was koning van de provincie Juda en zoon van koning Hizkia die de Heere liefhad. Manasse regeerde van 698-643 voor Christus. 
Wij zeggen weleens: zo vader zo zoon. Dit gaat bij Manasse niet op. Als hij eenmaal aan de macht is, schudt hij de opvoeding van zich af en gaat een eigen weg. 
Dat kom je wel meer tegen. In gesprekken met mensen heb ik dat meer dan eens gehoord. 
Ze zeggen dan: mijn ouders of mijn opa die waren heel strenggelovig. Ik had er best respect voor. 
Maar in deze tijd kun je toch niet meer zo leven? Hopeloos ouderwets. Laat mij maar van het leven genieten. Manasse ten voeten uit. 

Ook Manasse wil van het leven genieten. Hij drinkt het met volle teugen in. Enkele voorbeelden?  
Hij herbouwt de heidense tempels die zijn vader Hizkia had afgebroken. Hij buigt zich neer voor de zon, maan en sterren en aanbidt deze regelmatig.  
Hij laat zijn zonen door het vuur gaan. Dat wil niet zeggen dat hij ze laat verbranden, maar dat hij hen wijdt aan de afgod Moloch. Hij gaat te rade bij waarzeggers. Hij maakt gebruik van de kracht van boze geesten. Hij maakt zelfs een afgodsbeeld in Gods eigen tempel. Hij…
Hij doet zeer veel dingen om de Heere tot toorn te verwekken. Hij daagt de Heere uit.
Hoe reageert de Heere daarop? 
In Zijn goedheid stuurt de Heere profeten om Manasse en de Israëlieten te waarschuwen. 
Wat is het gevolg daarvan? Manasse en zijn onderdanen luisteren daar niet naar (vers 10). 
In de lijst van zondige koningen voert Manasse de top drie aan. Zijn leven was een lijst van opeenvolging van zondige daden. Puur goddeloos. Terwijl hij beter moet weten.

De goddeloosheid viert ook in ons land hoogtij. 
Waarzeggerij, sterrenbeelden, het gebruik maken van verborgen krachten etc. is niet van de lucht. Allerlei dubieuze feesten trekken duizenden mensen. De afgodendienst tiert welig. 
De deur naar de duivel wordt steeds verder opengezet. Wat denk je van de attractie ‘kerk van de duivel’ in het attractiepark Hellendoorn? Na protesten van christenen is deze ‘act’ afgelast.    
Ook wij doen veel om de Heere tot ‘toorn’ te verwekken. Nog spreekt de Heere tot ons land. 
Nog mogen we de Bijbel hebben. Nog is er gelegenheid om je te bekeren. Laat je waarschuwen.

2) De gevangen Manasse. 
Ongehoorzaam zijn heeft altijd gevolgen. Zul je het onthouden, jong en oud? Kijk maar bij Manasse. Het land wordt aangevallen door Assyrië. Manasse wordt gevangen genomen. Het volk nog niet. Assyrië pakt eerst de leiding, de raddraaiers. 
Onder een doornstruik, waar hij zich schuil hield, wordt hij ontdekt en gevangen genomen. 
Op een niet zachtzinnige wijze wordt hij behandeld. Met haken in zijn neus en aan koperen ketenen wordt hij afgevoerd van Jeruzalem naar Babel. Naar Irak.
Dat komt ervan als je niet luistert. Wie niet horen wil, moet voelen. 
Manasse heeft niet willen luisteren naar de Heere. Hij gooide de opvoeding van zijn godvrezende vader overboord. Manasse liet zich niet gezeggen. Dat is het einde van zijn losbandige leven. 

De Heere moet en wil onze vijandschap verbreken.
Dat zie je bij Manasse. Nu is het bij Manasse wel heel extreem. Het strekt niet tot onze eer als de Heere ook bij ons zoveel geweld moet gebruiken. Om ons tot bekering te dwingen.  
Toch ligt er een les in. Iedereen die de Heere aan Zijn kant wil brengen, laat Hij ‘geestelijk’ vastlopen. Met andere woorden: je weet het dan niet meer. 
Bidden wordt dan je eten en drinken. Je krijgt Hem lief en wil van de zonden af. 

3) De biddende Manasse. 
Zie je Manasse liggen in het vunzige hol van de vijand? Vastgebonden en vastgelopen.  
Nu zal hij wel gaan bidden tot de God van zijn vader. Die kant is altijd open.
Nu komt hij tot zichzelf en denkt: wat heb ik toch gedaan? Lezen we dat? Niets van dat alles. 
Dus het gezegde: ‘nood leert bidden’ is niet waar. Dat zie je hier. Nee, de Heere leert mensen bidden.
Wat lezen we dan? ‘En als Hij hem benauwde’  (vers 12). De Heere moet er opnieuw aan te pas komen. Als Hij  hem benauwde. De Héére brengt hem in uiterste nood. In doodsnood. 

Daar krijgt hij het benauwd onder. Met alles wat in hem is zoekt hij door het gebed de HEERE. 
Hij vernedert zich zeer voor de God van zijn vaderen. Hij denkt terug aan zijn godvruchtige vader. 
De spotter wordt nu een bidder.

Soms moet de Heere een harde hand gebruiken om mensen aan het bidden te krijgen.
Dat zie je bij Manasse. Dat wil niet zeggen dat je het daarop aan moet laten komen. Nee, de Heere Jezus zegt nu: ‘bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden’ (Mattheüs 7:7). 

4) De belijdende Manasse. 
Manasse belijdt zijn zonden. Daar wil de Heere ons hebben. Hij zeg ‘Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid (1 Joh.1:9).

Deze vernedering en belijdenis van Manasse ziet en hoort de Heere. Dat betekenen de woorden ‘En Hij liet Zich van hem verbidden’  (vers 13). 
Waarom verhoort de Heere? Hij zegt: ‘Op deze zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft’  (Jesaja 66:2). Hij is getrouw aan Zijn belofte. Hem alleen de eer.
De Heere brengt Manasse weer terug naar Jeruzalem. 
Als Manasse in Jeruzalem is, gaat hij opnieuw een belijdenis uitspreken. ‘Toen (er) kende Manasse, dat de HEERE God is’  (vers 13). Hij weet het zeker dat de HEERE alleen God is en niet de afgoden. 
Denk erom dat hij deze belijdenis niet voor zichzelf hield. Hij neemt als het ware het evangelisatiewerk ter hand. 

Waarom moet Manasse blijven leven? Omdat de Verlosser, de Heere Jezus, uit zijn nageslacht geboren moest worden (Mattheüs 1:10).  
We zeggen wel eens dat de Heere Jezus door het ‘onmogelijke heen’ is geboren. Alles werd door de duivel in het werk gesteld om dat te voorkomen. Maar: de HEERE is God. Hij regeert. Ook nu nog. 
Daarom zullen mensen die zichzelf als een ‘Manasse’ leren kennen, verlost worden. 
Die komen tot de geestelijke kennis van Christus. Dan ga je leven uit en door Hem.  
Het leven van Gods kinderen bestaat uit bidden, belijden van zonden en vluchten tot Christus. 
Steeds groter zondaar in eigen oog. Maar ook steeds meer heerlijkheid zien in de Heere Jezus. 

Wat een moed ligt er ook in voor ouders die zorgen hebben over hun ‘goddeloze’ kinderen. 
Zie hier hoe een goddeloze Manasse tot bekering is gekomen. 
Wat een moed voor kinderen die zorgen hebben over ouders, broers en zussen die de ‘wereld’ dienen. Voor Hem zijn ze niet onbereikbaar. 

Ben jij bekeerd? De vraag is niet of je een bekering hebt gehad als Manasse. Wel zul je iets van de grondtrekken daarvan herkennen. ‘Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid’. (2 Korinthe 7:10). ‘Tot zaligheid’: je bent tot de Zaligmaker, tot Jezus getrokken. 
Herken je het nog niet? Dan komt het aan op: bidden en belijden van schuld. Dat zál de Heere horen.    
 

English version

Summary speech Sunday morning 21-10-2018. Evangelist Johan Krijgsman.
M: 06-83571391. E: Amsterdam@bijbelcentrum.nl. W: www.bijsimondelooier.nl.Tel .: 020-6227742.
Theme speech: 'The conversion of Manasseh' according to 2 Chronicles 33: 10-13.

In the Bible you can read some remarkable histories of conversion. We think of the repentance of the murderer in Luke 23 and Paul in Acts 9. Such conversions are rather exception in the Bible than rule. Repentance often takes place by degrees. You notice biblical fruits as the effect of repentance and conversion. That is reliable. Remember: you must and can be converted.
Today, it is also about special conversion. The conversion of King Manasseh. 1) the wicked Manasseh; 2) the captured Manasseh; 3) The praying Manasseh 4) The professing Manasseh.

1) The godless Manasseh.
Who was Manasseh? He was king of the province of Judah and son of the God-fearing king Hezekiah. He was only 12 years old when he became king and ruled from 698-643 BC.
You would think having a God-fearing father (God-fearing is loving the Lord) as an example, a son will go in the track of his father. Like father Like son.
By the way, what is it a privilege that our adolescents have such parents. Or when there are many god-fearing people in society. In that respect, we live in a poor time.
Like father, like son, won’t do with Manasseh. Once he is in power, he shakes off the education and goes his own way.
You will often come across that. In conversations with people on the street I heard that more than once. They then say: my parents or my grandfather were religious. Yes, not just superficially but very strictly. I  respected their stance. But I do not want to do anything with it anymore. I sort out things myself. By the way, in our days you can’t live with that stuff anymore? Hopelessly old fashioned. Let me enjoy and indulge in the life here and now. Manasseh at full length.

Manasseh also wants to enjoy life. He drinks it taking deep draughts. Some examples?
He encourages his subjects to worship the idols of the Gentiles.
He rebuilds the pagan temples that his father Hizkiah had broken down. He bends down before the sun, moon and stars and worships them regularly. He encourages the people to all wickedness.
He lets his sons go through the fire. That does not mean that he has them burnt, but he dedicates them to the idol Moloch.
He consults the magicians. He uses the power of evil spirits.
He even makes an idol in God's own temple. He organizes ungodly parties.
He does many things to raise the Lord’s wrath. He challenges the Lord.
How does the Lord respond to it? In His great goodness, the Lord still sends prophets to warn Manasseh and the Israelites.
What is the result of this? Manasseh and his subjects do not listen to it (verse 10).
In the list of sinful kings Manasse manages the top three. His life was a list of sequences of sinful deeds. Pure wicked. While he should know better.

The wickedness also reign supreme in our country.
Fortune-telling, constellations, using hidden forces, etc. are rife. Many ungodly feasts attract thousands of people. The idolatry is rampant. Even the government sometimes encourages wickedness.
We do a lot to provoke the Lord to anger. The Lord is not yet tired to speak to our country. We may still have the Bible. There is still  opportunity to come to church on Sundays. There are still possiblities for evangelism. There is still opportunity to repent. Let warn yourself.

2) The imprisoned Manasseh.
Being disobedient always has consequences. Will you remember, young and old? Just look at Manasseh. The country is attacked by Assyria. Manasse is being captured. The people not yet. Assyria first takes on  the leaders, the instigators. Under a thorn-bush, where he hid himself from the enemy, he is discovered and arrested. In an anything but gentle way he is treated. With hooks in his nose and copper chains he is taken to Babel. That's the consequence if you do not listen. Whoever does not want to hear, must feel.
Manasseh did not want to listen to the Lord. He deliberately overrode the education of his god-fearing father. Manasseh did not let himself convince. That is the end of his unrestrained life.

The Lord has to break our will and hostility.
You see that with Manasseh. Albeit it is very extreme in the case of Manasse, it won’t do us credit if the Lord also has to use so much violence with us. If He, as it were, has to imprison us. Yet there is a lesson. The Lord lets everyone who He is going to convert always experience something of their powerlessness and wickedness. He lets come it to a deadlock.
Also what it means without living without the Lord and being an enemy to Him.
With some, He shows something more of their powerlessness. With others, more of their enmity. Anyway, all of this works a sadness to God. Praying will be your food and drink. You can not miss the Lord anymore. You get to love Him. Love to the Lord is the hallmark, the identification mark.

3) The praying Manasseh.
Do you see Manasse lying in the grubby cavity of the enemy? Tied up. He is at the end of his rope.
Now he will pray to the God of his father. That side is always open.
Now he retires into himself and thinks, what have I done? Do we read that? Nothing of that all.
So the saying: 'Necessity is the mother of invention’( being in a state of emergency learns to pray)  is not true. You can see that here. No, the Lord teaches people to pray. What do we read then? "And when he was in affliction" (verse 12). The Lord has to step in. And when He distressed him. The Lord brings him into extreme need. Into agony. There he sees no way out . He is at a loss and at the end of his tether.
Then we read that Manasseh earnestly seeks the face of the Lord in prayer. He humbles himself greatly to the God of his fathers. He casts his mind back to his godly father. What, humanly spoken,    takes the Lord great pains to get Manasseh at the right place. The scoffer now becomes a praying one.

Sometimes the Lord must use a hard hand to get people praying.
You see that with Manasseh. That does not mean that you must put it off and go so far as Mannasseh did.  No, the Lord Jesus says, "pray and you will be given; seek and you will find "(Matthew 7: 7).

4) The confessing Manasseh.
Manasseh's praying is a sin-confessing praying. He knows his sins and is sad about it.
He humbles himself. Humiliation is a proof of real repentance of the life that is behind.
Manasseh also promises that he will repent of his old and sinful life.

If God teaches us through His Holy Spirit, come hell or high water.
Nothing is omitted. We then see ourselves as revolutionaries against the Supreme Authority.
That means that we learn to admit having earned death. Yet, we crave for salvation.

 The Lord sees and hears this humiliation and confession of Manasseh. That means the words "And He was entreated of him" (verse 13).
Why does the Lord hear? He says, "But to this man will I look, even to him that is poor and of a contrite spirit and trembles at My word " (Isaiah 66: 2). He is faithful to His promise. Just all honour to Him.
The Lord brings Manasseh back to Jerusalem.
When Manasseh is in Jerusalem, he again pronounces a confession. 'Then Manasseh recognized that the LORD is God' (verse 13). He is sure that the LORD is only God and not the idols.
Remember that he did not keep this confession to himself. He shows, as it were, enthusiasm for the evangelization work.

Why must Manasseh stay alive? Because the Saviour, the Lord Jesus, had to be born of his posterity (Matthew 1:10).
We sometimes say that the Lord Jesus was born through the impossible. Everything was put in place to prevent that. But, the LORD is God. He rules. Even now.
Therefore, people who know themselves as a Manasseh will be redeemed. These come to the spiritual knowledge of the Lord Jesus. You will get to know Him with your heart. You want to live for Him.
The life of God's children is a succesion of praying, confessing and fleeing to the Lord Jesus. Getting a greater sinner in their own eyes, but also seeing an increasing glory in the Lord Jesus.

What a encouragement lies there also for parents who are worried about their ungodly,straying-off children.
 We see here how a wicked Manasseh came to repentance.
What an encouragement  for children who have concerns about parents, brothers and sisters who have gone astray and serve the "world." For Him they are not unreachable.
Are you converted? The question is not whether you had a conversion like Manasseh. However, you will recognize some of the basic features of this. "For godly sorrow works repentance to salvation." (2 Corinthians 7:10). "To salvation": You are  drawn to the Saviour, to Jesus.
Don’t you recognize it yet? Then it comes to: praying and confessing of guilt. The Lord will certainly hear that.