zondag 2 juli 2017

Paulus in Thessaloníca - Handelingen 17:1-10.

Samenvatting toespraak zondagmorgen 2-7-2017. Voorganger evangelist Johan Krijgsman. 
M: 06-83571391. E: Amsterdam@bijbelcentrum.nl. W: www.bijsimondelooier.nl Tel. 020-6227742
Thema toespraak: ‘Paulus in Thessaloníca’ n.a.v. Handelingen 17:1-10.

We volgen Paulus al een tijdje op zijn reizen. Vorige week hoorden we hoe hij Jeruzalem moest verlaten omdat hij bedreigd werd. Hij ging vandaar naar Tarsen, zijn geboortestad. 
Daarna komt Paulus in verschillende plaatsen. We komen hem ook tegen in Europa, in Griekenland. Andere jaren hebben we daarbij stil gestaan. Vandaag komen we Paulus tegen in Thessaloníca. Dit is het huidige Thessaloniki, hoofdstad van Centraal-Macedonië. 

Preken in de synagoge (vers 1,2)
Paulus en zijn collega Silas gaan in Thessaloníca naar gewoonte op sabbat naar de synagoge. 
Hij doet dat drie sabbatten. Dus drie weken lang. 
Paulus gaat niet naar de synagoge voor allerlei nieuwtjes. Nee, hij preekt daar uit de Schriften. 
Dus uit de Bijbel, het Oude Testament. Hij legt teksten van de Bijbel uit. Hij doet dat niet lukraak, maar hij vergelijkt de teksten met elkaar en laat de eenheid van de Bijbel zien. Naar de oorspronkelijke woorden die gebruikt worden, doet Paulus dit op een speciale manier. Hij probeert de Bijbel voor zijn hoorders toegankelijk en ontvankelijk te maken. Hij probeert begrip bij zijn hoorders te krijgen voor zijn boodschap. Paulus weet ook wel dat de Heilige Geest uiteindelijk de boodschap laat landen. Maar toch preekt hij zo, alsof hij de mensen tot overtuiging en geloof moet en kan brengen.  

Christus (vers 3)
Hij preekt o.a. dat Christus móest lijden, sterven en opstaan uit de doden. Met nadruk op móest. 
Waarom? De Joden verzetten zich tegen de idee dat de Messias moest lijden. Terwijl ze beter moesten weten omdat het in het Oude Testament voorzegd was. 
Paulus redeneert als volgt. 1) Het Oude Testament leert dat de Messias moest sterven en uit de dood opstaan. 2) Jezus is gestorven en opgestaan uit de dood. 3) Conclusie: Jezus is de beloofde Messias.   
Paulus wil ze overtuigen dat Jézus aan alle voorwaarden heeft voldaan. Jezus is dé beloofde Messias. Hij is dé Christus. Niet iemand anders. Christus is de Messias bij uitstek. 
Door Zijn lijden, sterven en Zijn opstanding uit de dood, heeft Hij de zonden op Zich genomen. 
Christus heeft God en mensen verzoend.
In het woordje verzoend, zit het woord zoen. Wij geven iemand een zoen, die we graag mogen. 
We geven niet aan iemand een zoen, waarmee we mot hebben. 
Door alles wat Christus gedaan heeft, is er verzoening gekomen tussen God en mens. Om dat publiek te laten zien, geeft God de Vader Zijn Zoon als liefdesteken een ‘zoen’. Die ‘zoen’ is de opwekking van Jezus uit de dood. Met die opwekking zei God: alles is weer goed tussen Mij en de mens. Ik keur goed wat Christus gedaan heeft. Dit betekent niet dat het automatisch goed zit tussen God en álle mensen. Nee, daar is bekering en geloof voor nodig en mogelijk.  

Alleen door het geloof in Christus kunnen ook wij weer verzoend worden met God. Alleen zo kan God de Vader ons weer omhelzen. De zoen geven van de verzoening, van de vergeving van onze zonden. Dit kan dus alleen door het geloof in Jezus. Groot of kleiner geloof. Het kleinste geloof is genoeg. 
Onze goede werken tellen hierin niet mee. Alleen geloof. Daarom hamert Paulus steeds op dit geloof. 
De Heilige Geest wil dit geloof geven. Daarom is het biddend lezen en luisteren naar de Bijbel zo belangrijk. Hij zorgt ervoor dat je zo de verzoening, de vergeving in Christus krijgt. Of dat je die weer opnieuw krijgt. Naar die verdieping van de relatie, die nieuwe ‘zoen’, verlangt een kind van de Heere. 
Een man geeft zijn lieve vrouw toch ook meer dan één zoen. Als het goed is, vliegt hij haar elke dag om de nek en geef ze een zoen. Dit wil Christus ook bij Zijn kinderen doen. 
 
Gevolg van Paulus’ preek (vers 4, 5a)
Sommige Joden komen door de preek van Paulus tot geloof in Christus. Dit geldt ook voor veel godsdienstige heidenen en een groep vooraanstaande vrouwen. Wat een blijdschap!
Zoals altijd heeft een preek tweeërlei uitwerking. De één wordt erdoor geraakt en een ander haakt af. Dat lees je ook van deze preek van Paulus. Er is een groep Joden die ongehoorzaam blijven. 
Ze worden zelfs jaloers. Zie je hoe dicht ongehoorzaamheid aan het Evangelie en jaloers worden bij elkaar liggen? Ongehoorzaamheid aan het Evangelie is ongeloof. Dat is de ergste zonde die er is. Weet je dat? De ene zonde brengt de andere zonde voort. Hier is dat jaloersheid. Jaloersheid is kwaad van een ander denken. En dat wil de Heere niet (Zacharia 8:17). 


Voor het stadsbestuur (vers 5b -7)
De ongehoorzamen huren enkele oproerkraaiers in, die de stad in rep en roer brengen. Ze vallen het huis van een zekere Jason binnen. Ze denken dat Jason aan Paulus en Silas onderdak heeft verleend.  
Als ze Paulus en Silas niet vinden in Jasons huis, slepen ze Jason en anderen voor het stadsbestuur.  
Daar beschuldigen ze in alle heftigheid Paulus en Silas van oproer. Wat is hun aanklacht? 
Paulus en Silas zouden zich keren tegen de wetten van de keizer. Ze roepen op om een andere Koning, Koning Jezus, te gaan dienen. 
Ze verwijten vooral Jason dat hij deze mannen gastvrij heeft ontvangen. Hij speelt onder één hoedje met Paulus en Silas. Hij is dus medeplichtig. En daar staat een zware straf op. 
De oproerkraaiers doen er alles aan om verwarring te veroorzaken. 

Vandaag heb je er ook velen die verwarring en onrust willen zaaien. Die de maatschappij proberen te ontwrichten. Vandaag kan dit door moderne middelen. Eén druk op de knop van een pc en je bereikt er velen met valse berichten. Berichten die erop gericht zijn onrust te zaaien. Ook met het versturen van gijzelsoftware, een cyberaanval, zoals afgelopen dinsdag, kun je grote verwarring veroorzaken.  

Vervolging
Paulus, Silas en de andere broeders worden hier vervolgd vanwege hun geloof. Had de Heere Jezus niet gezegd: Ze hebben Mij vervolgd, ze zullen ook u vervolgen? (Johannes 15:20). 
Echte gelovigen ervaren iets van die vervolging. Soms gebeurt dit heel geniepig. Bijvoorbeeld: je promotie gaat niet door. Of je wordt afgewezen voor een bepaalde functie. Of je buren liggen je dwars. Of wat dan ook. Het kan van alles zijn. Was het niet Pechtold die onlangs Segers op een onsympathieke manier afwees bij de kabinetsformatie? Begrijp je?

Borgsom (vers 8, 9)
Als het stadsbestuur de heftige aanklachten hoort en het oproer ziet, worden ze bang. Want op oproer, een revolutie, zitten ze niet te wachten. Dan krijgen ze het aan de stok met de Romeinse overheid. Dit is het laatste wat het stadsbestuur, de gemeenteraad van Thessaloníca wil. 
Koortsachtig wordt er overlegd. Ze komen tot het besluit dat Jason en de anderen een geldbedrag moeten betalen. Dat geldbedrag is ook een borgsom, een garantie, dat er geen verdere ordeverstoringen door Paulus’ preken zouden komen. Daarna laten de oproerkraaiers Jason en de anderen gaan en keert de rust terug in de stad. Wat je met geld al niet kan bereiken. Toen en nu. 

Weg uit Thessaloníca (vers 10)
Dit betekent dat Paulus Thessaloníca zal moeten verlaten. Paulus kan niet zwijgen over de Heere Jezus. En de Joodse onruststokers blijven onrust zaaien zolang Paulus over Jezus blijft preken.  
Dus er is maar één conclusie: Paulus moet weg uit Thessaloníca. Paulus ziet dit als een ‘aanslag’ van de satan. Later zegt hij dit ook (1 Thessalonicenzen 2:18). 
’s Nachts vluchten Paulus en Silas – geholpen door vrienden – uit Thessaloníca. Hij was al meer ’s nachts gevlucht en daarbij geholpen door vrienden (Handelingen 9:25) Ze gaan naar Beréa, 80 km. ten zuidwesten van Thessaloníca.

Satan had toen en heeft nu zijn hulptroepen. Maar de HEERE is Overwinnaar. Hij heeft satan helemaal overwonnen op Golgotha. Daarom zal het Woord van Koning Jezus doorgang vinden. 
Daarom hebben wij Zijn Woord nog in Nederland. Tot in Amsterdam toe. Hij gaat door ondanks alle verzet. Weet jij dat al vanuit je eigen leven? Als het van jou afhing, was het hopeloos. Maar omdat Hij de Getrouwe is, worden er nog mensen bekeerd van alle leeftijden. Daardoor blijven mensen ook geloven in de Heere Jezus. Vaak met vallen en opstaan. Maar Hij is en blijft de Getrouwe. Wat een rijkdom om daaruit te mogen leven. Ondanks je zonden. Zoek deze God met alles wat in je is.

English version

Summary speech Sunday morning 2-7-2017. Evangelist Johan Krijgsman.
M: 06-83571391. E: Amsterdam@bijbelcentrum.nl. W: www.bijsimondelooier.nl Tel. 020-6227742
Thematic address: "Paul in Thessalonica" according to Acts 17: 1-10.

We've been following Paul for a while on his travels. Last week, we heard how he had to leave Jerusalem because of being threatened. From there he went to Tarsen, his hometown.
Afterwards Paul comes in different places. We also encounter him in Europe, in Greece. Other years we have dealt with this. Today we meet Paul in Thessalonica. This is the current Thessaloniki, capital of Central Macedonia.

Sermons in the Synagogue (verse 1,2)
In this town Paul and his colleague Silas go to the synagogue on the Sabbat , as was their habit. He  preaches there three sabbaths. So for three weeks long.
Paul does not go to the synagogue for all kinds of news. No, he preaches there from the scriptures. So out of the Bible. He explains texts from the Bible. He does not do that randomly, but he compares the texts with each other and shows the unity of the Bible. After the original words which are used, Paul does this in a special way. He tries to make the Bible accessible and receptive to his listeners. He tries to seek his audience’s  understanding for his message.
Paul also knows that the Holy Spirit eventually has to instill  the message in man’s heart. But yet, he preaches in such a way, as if he himself has to bring the people to conviction and faith.

Christ (verse 3)
He preaches, among other things, that Christ must suffer, die and rise from the dead. Emphasising the word ‘must’.
Why? The Jews oppose the idea that the Messiah had to suffer. While they had to know better because it was predicted in the Old Testament.
Paul argues as follows. 1) The Old Testament teaches that the Messiah had to die and rise from the dead. 2) Jesus died and resurrected from death. 3) Conclusion: Jesus is the promised Messiah.
Paul wants to convince them that Jesus fulfilled all the conditions. Jesus is the promised Messiah. He is the Christ. Not somebody else. Jesus is the  Messiah par excellence.
Through His suffering, death and His resurrection from death He has taken away the sins.
Jesus reconciled God and people.
In the word reconciled, the word kiss is embedded. We give someone a kiss whom we like.
We do not kiss a person whom we are at loggerheads with.
Through all that Christ did,  reconciliation came about between God and man. To show that publicly, God the Father gives His Son a "kiss" as a token of love. That 'kiss' is the resurrection of Jesus from death. With that awakening from death God said: Everything is good again between Me and man. I approve of what Christ did. This does not automatically mean that everything is well between God and all people. No, repentance and faith are necessary and possible for that.

Only by faith in Christ can we be reconciled to God again. Only so God the Father can embrace us again. To give the kiss of reconciliation, of the forgiveness of our sins. This can only be done by faith in Jesus. Great or smaller faith. The least faith is enough.
Our good works do not count in this. Only faith. That's why Paul again and again presses on this faith.
The Holy Spirit wants to give this faith. Therefore, reading wth a praying heart and listening to the Bible is so important. He ensures that in this way you receive the atonement, forgiveness in Christ. Or you'll get that again. Towards that deepening of the relationship, that new 'kiss', a child of the Lord longs for.
A man also gives his lovely wife more than one kiss. If it's well, he makes every day a dash for her to embrace, to give her a kiss. This is what Christ wants to do with His children too.
 
Reaction on Paul's sermon (verse 4, 5a)
Some Jews come to faith in Christ through Paul's sermon. This also applies to many religious gentiles and a group of high-ranking women. What a joy!
As always, a sermon has two effects. The one gets hit and another drops out. You also read this of the sermon of Paul. There is a group of Jews who remain disobedient.
They even get jealous. Do you see how close disobedience to the Gospel and getting jealous is? Disobedience to the Gospel is disbelief. That's the worst sin there is. Do you know? One sin brings forth the other sin. Here in this case it’s jealousy. Jealousy is wishing evil to another or gloating someone’s downfall. And that’s what the Lord doesn’t want (Zechariah 8:17).

 

Before the city council (verses 5b -8)
The disobedient rent a few rioters, who throw  the city into confusion.  They force their way into the house of a certain Jason. They think that Jason has given shelter to Paul and Silas
If they do not find Paul and Silas in Jason's house, they drag Jason and others before the city council. There they vehemently accuse Paul and Silas of instigating a pandemonium. What is their imputation ? Paul and Silas would turn against the law of the emperor.
They especially blame Jason for having hospitably accommodated these men. He is in league with   Paul and Silas. He is therefore an accomplice. And that holds a severe punishment.
The rioters do everything to cause confusion.

Today you also have many who want to sow confusion and unrest. Those who try to disrupt society. Today, this can be done by modern means. One press of a PC button and you reach many with false messages. Messages aimed at sowing unrest. Also sending hostage software, a cyber attack, like last Tuesday, you can cause a big commotion.

Persecution.
Paul, Silas and the other brothers are persecuted here because of their faith. Did not the Lord Jesus say, They have persecuted Me, they will persecute you too? (John 15:20).
True believers experience something of that persecution. Sometimes this happens in a very sneaky way. For example, your promotion will not be continued. Or you are rejected for a particular function. Or you are thwarted by your neighbours. Or whatever. It can be anything. Was not it Pechtold who recently disapproved Segers in an unsympathetic way at the cabinet formation? You understand?

Deposit (verse 9)
When the city council hears the violent insinuation and  see the melee, they are afraid. For a riot, a revolution is something  they are not waiting for. If that happens  they’ll fall foul of the Roman authorities. This is the last thing the local authorities, the city council of Thessalonica wants.
They deliberate feverishly. They come to the conclusion that Jason and the others have to pay a lumpsum. That amount of money is also a deposit, a guarantee that Paul's sermons would not cause further disturbances. After that, the rioters let Jason and the others go and calm returns in the city. What you can not reach with money already. Then and now.

Away from Thessalonica (verse 10)
This means that Paul will have to leave Thessalonica. Paul can not be silent about the Lord Jesus. And the Jewish troublemakers keep sowing unrest as long as Paul continues to preach about Jesus.
So there is only one conclusion: Paul has to leave Thessalonica. Paul sees this as an "attack" of Satan. Later on he also reiterates this (1 Thessalonians 2:18). In the dead of night  Paul and Silas - helped by friends – flee from Thessalonica. He had fled more at night and helped by friends (Acts 9:25). They set out for Beréa, 80 km. southwest of Thessalonica.


Satan had then and now  his auxiliary troops. But the Lord is
Conqueror. He completely defeated and conquered Satan on Golgotha. Therefore, the Word of King Jesus will find passage.
That is why we still have His Word in the Netherlands. Even in Amsterdam. He carries on despite all the resistance. Do you already know that from your own life? If it would depend on you, it was hopeless. But because He is the Faithful, people are still converted of all ages. Because of that, people continue to believe in the Lord Jesus. Often with falling and rising. But He is and remains the Faithful. What a wealth, a richness to be allowed to live out of it. Despite your sins. Find this God with all that is in you.